dinsdag 27 november 2012

Schoolpraat

Tussen het tweede en het derde kleuter moest Kleine Frutsel (door onze verhuis) van school veranderen en ik ben nog elke dag blij met de keuze van toen. De keuze van het hart. Dagelijks vraag ik haar hoe de schooldag was, of ze iets fijns beleefd heeft en de antwoorden die ik dan krijg zijn soms zo verrassend. Niet dat ze geen verslag uitbrengt van stomme kleine-meisjesdiscussies, integendeel, die heb je overal. Maar het gaat over al de rest, over haar leven daar. Zo hartverwarmend. 

Een bloemlezing van de laatste weken... 

Weet je mama, wie liefde geeft, krijgt liefde terug. 

We hebben vandaag geleerd dat er soms kinderen iets tegen je zeggen dat je niet fijn vindt. Maar dat je daar niet élke keer moet op ingaan. Dat je dat soms eens in een ballonnetje moet stoppen en laten wegvliegen, in plaats van er boos of verdrietig om te worden. 

Vandaag kwam er een luchtballon op school, omdat het 2de kleuter een project over vliegen heeft. En we mochten allemaal gaan kijken. En weet je waarom een ballon ... 

Wist je dat er stenen bestaan mama, die je kunnen helpen? Vroeger geloofden mensen daar meer in dan nu, in de kracht van stenen. We gaan nu een gans project doen over stenen. Ik wil er alles over weten. Wanneer gaan we naar de bieb ? 

Je moet van alle kindjes een beetje weten wat voor soort ruimtebel ze nodig hebben, dat weet je als je elkaar beter leert kennen. Sommige kinderen hebben soms wat meer ruimte nodig, een grotere ruimtebel, om zich goed te voelen. Andere kindjes zijn liever en beter dichter bij elkaar. Dat is bij iedereen gewoon anders. 

Weet je, als andere kinderen negatief doen, kan je kiezen om mee te doen, maar je kan ook kiezen om niét mee te doen en de andere kinderen mee te nemen in iets leuks in de plaats.

Als we een goed idee hebben, mogen we in de kiestijd de andere kinderen meenemen in dat leuke idee.  Maar we moeten eerst goed kunnen uitleggen waarom dat een goed idee en iets leuks is. 

Vandaag kwam er een boerenpaard helpen. Want er zijn twee oude bomen geveld in het bos, omdat ze ziek waren. En de stammen kunnen we gebruiken achteraan in het bos, voor ons avonturenparcours. Maar een tractor maakt veel schade aan de natuur en de grond van de bos, een boerenpaard niet, dus komt er een boerenpaard helpen trekken, spannend hé!

We moesten een spuitje krijgen bij de dokter op school en we hebben vooraf eerst geoefend om chocomousse te spelen. Ah ja, chocomousse is slap en dan kan je dokter makkelijker prikken, als je chocomousse speelt met je armspieren. 't Ging goed hoor!

Hmmm, ik wil straks zoveel vertellen in de kring over het weekend. Maar 't is maandag en dan wil iedereen veel vertellen en moeten we het korter houden. Ik zal nu al eens gaan nadenken over wat het belangrijkste was in het weekend, zodat ik precies weet wat ik dan wil zeggen.

Ik ga in de kiestijd bewegen kiezen, dan kan ik lekker buiten gaan fietsen, heerlijk.

Christel vertelde vandaag zo'n mooi verhaal mama, ik kreeg er bijna tranen van. 

En ja, ze kan ondertussen ook al lezen en de rekensommen gaan tot nu toe gelukkig ook nog vlot. "Leerstofgebiedgewijs mee" en ik kan het weten, ik ben er dagelijks mee bezig, met het eerste leerjaar. Maar zo blij dat ze er ook nog heel erg kind mag zijn, ontzettend veel buiten mag spelen en dat prestatiedrang en punten daar onbestaande zijn. Leren, in al z'n facetten.  Maar gelukkig niet op de stresserende manier die tegenwoordig zo "normaal" gevonden wordt. Beste beslissing ooit, echt. 


4 opmerkingen:

  1. 't Is toch echt een verstandig ding eh jouw dochter! Ik ben er zo van overtuigd dat ze dat van jou heeft eh. Een mens zou zijn kroezels bijna ook naar 'zo'n school' willen zenden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh my... inderdaad, knap hoor van de dochter om zoveel wijsheid te onthouden en zo verstandig te zijn. Het lijkt wel een engeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Phahaha, een echte bengel ja !! Ze kan het alleen zéér goed uitleggen ! :-))

    BeantwoordenVerwijderen