dinsdag 10 augustus 2010

Nostalgie

Nostalgie voor 2 euro, ge kunt er niet voor sukkelen !
Ik was vorige week in de Kringloopwinkel. Dat kwam allemaal door mijn schoonmaakwoede. 't Is te zeggen, de hele maand juli kwam van opruimen niet veel in huis. 't Was verlof, samen met Meneer Frutsel, dus dan heeft een mens wel betere dingen te doen. Maar op 2 augustus was 't uit met die pret. En toen begon het toch te kriebelen. Een lijstje werd opgesteld. Voor de goede orde : dat het begon te kriebelen is niet van plezier of het blijde vooruitzicht op schoonmaakweek hé zeg. Dat kriebelen moet je eerder zien als een zenuwachtig, vervelend gekriebel, zo van : so much to do, so little time left (ik weet het, 't is allemaal relatief :-)
Ennieweej, het is gewoon een feit dat er gans het schooljaar dingen uitgesteld worden, dat bergings en bureaus volgelegd en volgepropt worden, met het idee dat je dat in die hele lange zomervakantie wel allemaal in orde krijgt. Maar dan is het zover en moet je het nog doen ook. En orde in huis is orde in mijn hoofd. The little Monica in me, ik zie het je wel denken, Madam Kroezel ! Dus trok ik hier kamer per kamer, kast per kast, alles open. Ondertussen heb ik alles in mijn handen gehad (de garage was werkelijk een hoogdag), 7 vuilniszakken gevuld en ben ik 2 keer met een volle auto naar 't containerpark gesjeesd. En ben ik zeer tevreden over de huidige stand van zaken. Met twee katten en een Kleine Frutsel in huis is er àltijd vanalles te stofzuigen en op te ruimen (en dan heb ik het nog niet over Meneer Frutsel gehad, maar dat zou hij niet zo plezant vinden, dus dat doen we maar niet), maar we zijn toch verlost van een pak overtollige rommel. Ik moet nog één kamer aanpakken, zijnde "den bureau". Daar moet ik nog even de courage voor toope-rapen. Misschien moet ik hier een foto plaatsen van de huidige toestand. Ik zou dan misschien extra gemotiveerd zijn om er snel aan te beginnen en zo al gauw een "after"-foto te kunnen presenteren. Maar de toestand is nogal schaamtelijk, dus of ik dat durf ...
Terug naar de Kringloopwinkel ! Daar ging ik dus een lading van onze overtollige huisraad afzetten en ik kon het niet laten om even rond te kijken. Ik lees hier her en der altijd over die fantastische Kringloopvondsten. Ik weet het wel, je moet daarvoor regelmatig eens gaan kijken en verschillende winkels doen en zo. Veel geluk dacht ik dus niet te hebben, tot ik daar in een hoekje deze doos vond ! Nostalgieeeeeee ! Ik kreeg als kind exàct hetzelfde setje van Sinterklaas. En GELUKKIG dat ik daarmee was, 25 jaar geleden, ik herinner het me nog zo goed. Vooral dat flessenverwarmertje (microgolf bestond nog niet, mo how zeg !), dat was in mijn ogen precies echt ! Ik greep meteen de doos vast, bang dat de bejaarde man naast mij het alsnog zou afpikken. Dit was voor mij ! Euh, voor Kleine Frutsel natuurlijk hé. Die er trouwens ook zeer blij mee was. Alleen moest ik wel even uitleggen waar dat flessenverwarmertje precies voor dient, onze Kleine F is natuurlijk wel kind van het microgolftijdperk. En dat alles voor 2 euro, geef toe, ge kunt daar toch niet voor sukkelen ?

9 opmerkingen:

  1. Ik ken dat, dat vastpakken met beide armen er strak omheen. Ik kom wel eens binnen en vanaf een hele grote afstand zie ik iets. Pinda sleur ik al struikelend mee terwijl ik mijn ogen niet van het ding dat ik zie afhou. Komt er iemand op mijn pad dan wordt die snel aan de kant geschoven. Aaah, de charme van de kringloop...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ouwe 'brol' wegdoen om nieuwe 'oude brol' in de plaats te kopen. I know the feeling. Maar ge gaat dat hier wel zien de 10e...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elke, dat was ook mijn schrik, ik moest mezelf echt vooraf streng toespreken : je gaat hier niet evenveel meedoen als je kwam binnenbrengen !! Geluk bij een ongeluk dat er verder niets leuks was.
    Ben al curieus naar uwen ouden brol ! ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wou dat ik in je plaats was; dat ik alles in mijn handen had gehad, dat ik 7 vuilzakken had gevuld en dat ik 2 keer met een volle auto naar 't containerpark was gesjeesd. Helaas moet ik hier af en toe eens op mijn tanden bijten en hopen op betere tijden met meer tijd.

    Die foto van 'den bureau' wil ik wel eens zien. ;-)

    Dat setje heb ik waarschijnlijk ook gehad maar dan met een ander motiefje. Ik herinner me in ieder geval de onderste helft van de doos (ik vond het toen maar een raar vorkje en lepeltje - zo krom). Waar is de tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @annelies: ik had als baby zo'n echt lepeltje. Was uitgevonden omdat het handiger zou zijn om babies eten te geven als je er niet recht voor zit. Ik kan erin komen. Anderzijds is het vorkje er vermoedelijk gewoon ingeslopen voor de symmetrie... :-)

    @madam frutsel: wahaaa! Als ge uw nek maar niet breekt over alles is 't goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hadden ook écht zo'n kleuterlepel vroeger, die zo krom stond. Eigenlijk wel een goeie uitvinding, het gaat recht de mond in en zo verlies je minder eten onderweg. Kleine Frutsel eet er nu nog steeds mee bij haar Omie.

    Over die bureau-foto denk ik nog even na :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik, denken dat je in de Monica-zone bent beland?! Nooit of te nimmer, Frutselmadam! ;)
    Maar ik ben wel stikjaloers. Als een wervelwind door mijn huis gaan, was namelijk begin juli ook gepland.. en zie, midden augustus bijna en niks van in huis gekomen. Zucht. Ik troost me met het feit dat dat met zo'n klein peutertje echt niet aangewezen is. Geen tijd! Maar héél goed gedaan, matje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mama Kroezel, als het een troost mag wezen, ik had bijvoorbeeld de voorbije twee zomers ook dezelfde plannen, maar toen kwam er dankzij een actieve Kleine Frutsel ook niets van in huis. Op een bepaalde leeftijd is dat nu eenmaal wreed moeilijk. Maar zie ... dit jaar is ze oud genoeg, dus dat komt wel weer !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Flink hoor sus!! Je zal er achteraf goed kunnen van genieten ;-).
    Wij zijn momenteel de garage een grondige beurt aan 't geven; dat was meer dan nodig. Maar ben nu ook supercontent.

    BeantwoordenVerwijderen