woensdag 13 januari 2010

Nostalgie




Kent u deze nog ?
Warempel, ik zie uw geheugen op volle toeren draaien en voor u 't weet staat u terug met beide voetjes in uw lagere-school-schoentjes ! Als je zo'n beetje van de jaren '70 bent zoals ik, vaneigens. Van de jaren daarvoor weet ik niet veel (Madam Frutsel was de oudste thuis), maar in de jaren daarna veranderde er nogal veel. Ik herinner me nog goed dat mijn jongere broer en zus het saaie Franse woordjesboek (met Bruno en Collete) mochten inruilen voor de hippe Bob&Bobette-versie, daar was ik toch wel wat jaloers op, want ik zat tegen dan al in 't middelbaar op mijn Latijnse woordjes te sjieken.
Dus hoe lang deze waarnemingskalender precies heeft meegedraaid, weet ik niet, maar ik heb er alleszins geweldig veel herinneringen aan ! Enfin, dit exemplaar vond ik in de beginjaren van mijn tweede schoolcarrière (lees : als leerkracht dus, sommige mensen geraken nu eenmaal nooit uit het onderwijs en hebben voor eeuwig twee lange maanden zomervakantie, gna) ergens achterin het rommelkot van onze school. Alle "ouwe brol" werd er opgestapeld, want er was immers sinds de laatste jaren geweldig veel nieuw en modern materiaal op de markt. Ondertussen is datzelfde kot alweer quasi leeg. De helft naar het containerpark, de andere helft weer hip, want alles komt immers terug ! In deze tijden van computers en touchscreens is het geweldig cool om links en rechts zo'n oude wandplaat (je kent ze wel, die grote rollen) in je klas te hangen ... aaaaah, de nostalgie ! Ik heb trouwens al gehoord dat ze voor grof geld te koop zouden zijn op 't net, 't zou me niet verwonderen. Ik had beter die rollen ook ingeladen, toen ik deze waarnemingskalender vond. Enfin, het waren eigenlijk twee bakken, twee van die kalenders dus, door jarenlang gebruik onvolledig geraakt. Al jaren lagen ze te wachten op een nieuwe bestemming en nu heb ik ze deze week maar eens van onder het stof gehaald. Er ontbreekt dus vanalles en grote delen ervan vind ik veels te ingewikkeld voor zesjarigen, dus we houden het eenvoudig. Maar ze vinden het geweldig ! En zo kan ik met de huidige weersomstandigheden elke dag even verzinken in nostalgie, vooral dat "mist-prentje" doet me élke keer weer glimlachen. Mist afgebeeld door streepjes, ik vond dat als kind al geweldig grappig. En sommige dingen veranderen nu eenmaal nooit !

2 opmerkingen:

  1. Ouwe brol?! Nu ikzelf in het tweede leerjaar verzeild ben geraakt (damn my dir), mag ik er elke dag weer op kijken enne... dat is nu eens klak diezelfde 'brol' zoals jij dat noemt! Hihi... Blijkbaar zijn we ondanks onze smartboards dan toch niet bijster hip... (kroezel)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Denk dat ze bij ons op school ook nog wel op zolder te vinden zijn.
    Las trouwens net op 'mijn jongens' dat je uit de buurt komt. Plezant ...

    BeantwoordenVerwijderen