woensdag 9 december 2009

Dag Sinterklaasje !

Omdat het Sinterklaasverhaal nu eenmaal nog afgewerkt moet worden met de juiste apotheose : Hij is dus langsgeweest ! Al meer dan een week geleden, maar het kwam er maar niet van om verslag uit te brengen. Maar het was LEUK ! :-) En een succes ! Een beetje zoals overal ten huize blogland, zo lees ik. Ze was heel verrast, durfde eerst het speelgoed niet aan te raken (de snoepjes daarentegen werden direct en onverbiddelijk verorberd) en stond zo van een afstandje te roepen "kijk daar ! de pony op de scooter !!". Dat ding stond dus al sinds de zomervakantie op haar lijstje. We hadden het gezien bij Lieve Vriendin en eerst dacht ik dat een afstand-bediend-ding nog vééls te ingewikkeld was voor onze kleuter, maar haar demonstratie ter plaatse deed me toen snel het tegendeel beseffen. En gelukkig had ik toen de tegenwoordigheid van geest om het Sinterklaas-lijstje te suggereren. Dàt heeft ze onthouden, want ze spreekt er al maanden van. En natuurlijk heeft Sinterklaas dat dan gebracht. Ik had het al weken in huis, kwestie van niet het risico te lopen dat half Vlaanderen dat zelfde ding zou willen en het dus uitverkocht zou blijken te zijn. Alweer een goede tip van Lieve Vriendin, dankuwel ! :-)
Voor de rest brachten Sint en Piet een dokterstasje, de Duplotrein, twee sinterklaasboeken, een Plopmuts (had ik deze zomer al stiekem meegenomen bij een dagje Plopsa), een poets-setje (dat kind kuist graag, hoera !) en wat houten speelgoed. En een grote berg sjoklaa-en-spekskes. De stoomboot is nu terug naar Spanje en wij proberen hier opnieuw orde in de speelgoedchaos te krijgen. En Kleine Frutsel is content !

Ze begint trouwens nu al wat kritische zin te kweken ... Ze had in de klas een mijter gemaakt met een groot geel kruis op. Op 4 december kwam Sinterklaas ook op school langs en ze mocht hem in levende lijve ontmoeten in de sportzaal van de school. Ze was naar eigen zeggen helemaal niet bang geweest, ze had het heel plezant gevonden.
's Avonds zei ze plots : "De échte Sinterklaas heeft geen kruis op zijn mijter hoor !". Ze had hem dus héél goed zitten bestuderen en geconstateerd dat er op die mijter helemaal geen kruis te zien was. Ik mompelde iets over verschillende mijters en sinter-wasmachines en al. En ik bereid me nu al voor op een jaarlijks stijgende kritische blik met de onvermijdelijke vragen. Leve de onschuld !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten